Mert, ha ne adj’ isten a vírus második hulláma miatt az iskolakezdés szeptember hónapja ismét távoktatásban találná a családokat, immár a nagyszülők is beszállhatnak a gyerekek tanulásába, felkészítésébe, nemcsak a szülők.
A nagyszülők a számítógép kezelését úgy-ahogy már megtanulták, a tananyagot meg eddig is tudták. Amit a kormány makroszintű ismeretként kíván eladni, azt fél évszázaddal ezelőtt ugyanígy tanították.
Pedig egy új NAT megírása és bevezetése óriási lehetőség is lenne. Mondjuk például arra, hogy fejéről a talpára állítsuk végre a dolgokat. Például a történelem tanításakor feltegyük ezt az alapvető kérdést: mi a célunk?
Az-e, hogy felcseperedvén, minden magyar állampolgár tételesen ismerje az elmúlt pár ezerév történelmét, vagy pedig az, hogy tisztában legyen a múlt, és az abban lejátszódó folyamatok tényleges megismerésével.
Az első cél elérése eleve reménytelen, mert ennek voltáról bárki meggyőződhet, ha véletlenül odakapcsol valamelyik kereskedelmi televízió valóságshowjára.
Elég, ha csak a legkirívóbb példát említjük, a Viasat3 Észbontók című műsorát. Megdöbbentő, hogy amúgy kinézetre értelmes és ápolt fiatal emberek, milyen égbekiáltó baromságokat tudnak mondani a mindennapi élettel - a történelemről már ne is beszéljünk - kapcsolatban.
Azt gondolom, hogy sokkal inkább fontosabb lenne, például megismerni a XX. század tanulságos történelmi eseményeit, és kifejleszteni azt a képességet, hogy a fiatal generáció képes legyen megalapozott válaszokat adni és találni a családja, szűkebb közössége, de egész országa életét meghatározó kérdésekre.
Ez a fajta Deák-féle (az 1867-es osztrákokkal történő kiegyezés vezető alakja, a haza bölcse) mellény újragombolás vezethetne csak el egy korszerű, tanulóbarát, valódi nemzeti tananyag felépítéséhez.
És természetesen ez az, ami ellen a Fidesz sikítozva tiltakozik, hiszen, aki ráébred a tények elemzéseinek fontosságára, azt az illetőt már sokkal nehezebb már primitív hazugságokkal tömni, és azokkal elhitetni, az agyát ily módon átmosni.
Az ilyen felvilágosult, elemző típusú embernek már mindegy, hogy hány tankönyv van, hiszen tudja, hogy a világot kritikusan szemlélve, az valóban megismerhető.
Bakonyiné Soós Magda