Már kezdődött a koronavírussal, amikor kinyilatkoztatásra került, hogy hatvanöt év felett délelőtt kilenctől tizenkettőig lehet vásárolni a boltokban, úgymond a veszélyeztetett korosztálynak, az ennél fiatalabbak viszont a délutáni órákban, a munka után tudtak bevásárolni. Ez önmagában is már egyfajta szembeállítást jelentett a korosztályok között.
Sok fiatallal elhitették azt, hogy rájuk a vírus nem veszélyes, csak az idősekre. Már akkor is megírtam, hogy az igaz, hogy az idősebb korosztálynak az immunrendszere kevésbé védekezőképes az idegen fertőzésekkel, így a koronavírussal szemben is, de azon fiatalok igen is veszélyeztetettek, akiknek az immunrendszere genetikai, vagy egyéb más betegség okán nem olyan védekezőképes, mint ami az elvárható lenne.
Most, hogy visszatértek a nyári külföldi nyaralásból a magyar turisták, hirtelen a negyven év alatti korosztályban a fertőzöttség majdnem elérte az ötven százalékot, az ország teljes fertőzött koronavírus állományára vonatkoztatva.
Hallottunk olyat is, hogy külföldön már hároméves gyermek is sajnos, és ez egy nagy tragédia, belehalt a koronavírus fertőzésbe… De olyat is hallottunk, hogy százhét éves spanyol asszony túlélte a koronavírus fertőzést.
És most itt van az újabb kampány, nevezetesen az, hogy a hetvenen túliaktól illene megvonni a gépkocsi vezetői jogosítványt, mert alkalmatlanok a gépjármű vezetésre. Nem elég, hogy ebben a korban kétévente kell alkalmassági orvosi vizsgálatra mennie a hetvenen túliaknak, hanem most már a teljes eltiltást is kilátásba helyezte a hatalom.
Most is állítom, hogy vannak olyan idősek, akik fizikai és szellemi állapotukat tekintve nyugodtan versenybe szállhatnak a negyven-ötven évesekkel, biztonságos autóvezetés tekintetében. Ez a képesség az egyéni adottságoktól függ, és nem a kortól.
Sajnos hallani, hogy a magyar utakon naponta több tucat baleset történik. Felelőtlen huszonévesek száguldoznak jóval a sebességkorlát felett, és törik össze saját és mások kocsiját. Többnyire kábítószer és alkohol befolyása alatt. Sajnos minden második halálos baleset az ő művük, akik úgymond nagy egójuknál fogva nem érzik kötelezőnek magukra nézve a KRESZ előírásait, sőt a társadalmi együttélés szabályait sem. Féktelen önbizalmuk viszont van, és persze indokolatlan bátorságuk, meg korukra jellemző kivagyiságuk. Egyre-másra hallani olyan véleményeket, hogy az alkalmassági vizsgálatnak gépjármű vezetés esetében ki kellene terjednie pszichológiai alkalmassági vizsgálatra is.
Ezek után számomra teljes mértékben érthetetlen, miért indult valóságos hajtóvadászat a médiában az idősebb vezetők ellen, miközben a huszonéves korosztály esetében semmiféle szigorításról, vagy alkalmassági vizsgálat kiterjesztésről nincs szó.
Tényleg az lenne a megoldás a közúti balesetek tekintetében, hogy az időseket kell korlátozni, sőt jogszabály útján elvenni tőlük az önálló közlekedés jogát? Pedig ők óvatos vezetők, és szándékosan soha nem okoznak balesetet, és nem is hágják át a KRESZ szabályait, pláne nem tudatosan.
Nem azt akarom mindezzel mondani, hogy az idősebb korosztály vonatkozásában ne legyen alkalmassági ellenőrzés, hiszen az ő reakció idejük, a reflexeik valóban nem olyan jók már, mint fiatalkorukban, de egyúttal nem is olyan „bevállalósak”, mint a fiatalok. A társadalom egyébként olyan, mint egy erdő, ahol azt teszi az erdőt erdővé, hogy abban fiatal fák, cserjék, és idősebb, kérges törzsű fák vannak. Nem kellene kivágni az idősebb fákat az erdőből.
Nem tudom, hogy kinek az érdeke az, hogy a társadalom korosztályait szinte minden téren szembe állítsa egymással, mert a gyűlölet csak gyűlöletet szül, és az ilyen társadalomban az empátia, a tisztelet, az udvariasság szinte ismeretlen fogalom.
Pedig a mostani fiatalok is – persze, ha megérik – majd lesznek idősebbek is, és sajnos, ha mindez így megy tovább, akkor ők is megkapják azt, amit fiatalokként az idősekkel szemben elkövettek…
ábrahám