A Bihari Gyerekszínházat 2012-ben a Bihari János Zeneiskola alapította, majd a rákövetkező évben az Abonyi Lajos Művelődési Ház tehetséggondozó és dráma szakköreként folytatta működését – nevét, és a színkör vezetőjét és rendezőjét továbbra is megtartva.
A Bihari Gyerekszínház fiataljaiból alakult meg a Bihari Ifjúsági Stúdió, amelynek jelenleg is folyamatos az utánpótlása. A Gyerekszínház eddigi bemutatott előadásai: A dzsungel könyve, Oliver!, Aladdin és Jafar musicalek, de az Ifjúsági stúdiósokkal együtt részt vettek az István, a király és a Jézus Krisztus Szupersztár rockoperákban is. A Bihari Ifjúsági Stúdió - vezetője Balogh Tamás Zsolt és Drávay Zorka – is számos önálló darabbal büszkélkedhet, mint a Reflektor vagy a Ti amo, Balaton!.
Az új király a régi és új „gyerekszínházasok” közös alkotása. Ki ne ismerné a kis Szimba történetét, amely milliók gyermekkorát határozta meg? Ez a történet a legfontosabb értékekre hívja fel a figyelmet: az önfeláldozásra, becsületre, jó és rossz harcára. Méltán hódította meg a Broadwayt is.
Óriási feladat várt a gyerekszínház stábjára, hogy ezt a nagy múltú, több filmet is maga mögött tudó mesét az abonyi színpadra varázsolja. A színészeket és a háttérstábot is beleértve, körülbelül ötven ember több hónapos, megfeszített, jól összehangolt munkájára volt szükség! Olyan emberekére, akik szívüket-lelküket beleadták – az utolsó hetekben szó szerinti éjjel-nappali – munkába.
– Nagyon nehéz leírni azokat a belső folyamatokat, vívódásokat, amiket ezzel a darabbal éltem át – fejtette ki a darab rendezője, Debreczeni-Bakos Melinda. – Nagyon nagy kihívás volt színpadra vinni azt az Oroszlánkirályt, amit mindannyian ismerünk a gyerekkorunkból, ráadásul úgy, hogy mégis más, több legyen. Bele akartunk vinni valamit a saját életünkből is. A munkálatok vége felé már nem is hallottam magam körül a külvilágot, mert egyfolytában a zene csengett a fülemben, egyfolytában a színpadi megoldások kivitelezése járt a fejemben. Minden idegszálammal rá kellett koncentrálnom. Óriási, eddig abonyi keretek között sosem látott stábbal dolgoztunk. Nagy munka volt a díszlet, a háttér, a sminkek, az egész szafaris felvonulás. El akartuk hozni a szavannát az abonyiaknak. Ez sikerült.
A darab nyitánya hatalmas meglepetést okozott mindenkinek. Az egész színházterem megtelt állatokkal, amely többek között Balasi Molnár Ágnes érdeme. A kellékek építésében részt vett Brindzáné-Nagy Lilla, Debreczeni Márk, Szöllősi Erika, Fajka Zsanett, Fábián Bernadett, Enyedi Dorina, Tóth András és Fekete Fanni is.
– Szeretem az álmodni merő embereket, azokat meg különösen, akik nagyot mernek ÁLMODNI! – írta le a munkafolyamatot Balasi Molnár Ágnes. – Most is ez történt! Felkértek, hogy legyek részese ennek a NAGY ÁLOMNAK én is. Aki felkért, tudta, nem ismerek lehetetlent, hiszen gyakran a semmiből kell készíteni valamit. Nagy kihívás volt, mert négy hét állt rendelkezésre, hogy ezt a temérdek kelléket előállítsuk – először fejben, utána olyan megvalósítási formát kellett kitalálni, ami kevés költséggel jár, de mégis a Broadway mintákat követi. Az volt a célunk, hogy már az első percben lenyűgözzük a közönséget, hogy ők is szinte álomként éljék át a kétórás musicalünket. A legnagyobb kihívás a hármas, szárnyát mozgató madár és a Pumba elkészítése volt. Sok próbálkozás, újrakezdés után született meg a végleges forma. A munka során gyakran kaptam kritikát arról, hogy lehetett volna egyszerűbben kivitelezni ezeket, csak szimbolizálni a kellékeket. Igen! Lehetett volna, de az nem Én vagyok, az nem az Én világom. Az enyém a nagyot Álmodó Ember világa, amit meg is tudunk valósítani, ha összefogunk. Igazi jó csapatmunka volt ez. Éjszakába nyúló esték, összefolyó hétvégék jellemezték. Debreczeni Márkkal, Brindzáné-Nagy Lillával azonos hullámhosszon gondolkodtunk, és szinte szavak nélkül dolgoztunk együtt.
A forgó, káprázatos díszlet Jébert József (Öcsi) és Balogh Tamás munkája volt. A háttér munkában segített ezen felül Hegedűs Fanni, Hegedűsné Lankus Hajnalka, Géresi Angéla, Kocsis Zoltán, Csaba Attila, Fajkáné Hviszt Zsuzsanna, Dudinszky Tímea. A jelmezeket Rátótiné Madarász Ildikó és Juhász Istvánné készítette, a kiváló hangosításért Bujdosó Tamás felelt, a gyönyörű fényekért Guti Tivadar, Veres Ferenc és Balogh Tamás.
A koreográfiák elkészítésében Debreczeni-Bakos Melindának Jandácsik Violetta is segített, illetve oroszlánrészt vállalt Drávay Zorka.
– Az új király az állatok világába ad betekintést, ezért én is onnan gyűjtöttem ihletet – magyarázta Zorka. – Megfigyeltem hogyan mozognak vadászat közben az oroszlánok, és azt, hogy a szavannán hogyan lengedeznek a fűszálak a szélben. Igyekeztem a mozdulatokkal hasonló látványt kelteni, persze sokat segítettek a meglévő broadway-es felvételek.
A Bihari Gyerekszínház és a Bihari Ifjúsági Stúdió tehetségei ugyancsak kitettek magukért.
– Hatalmas megtiszteltetés volt ismét részt venni egy ilyen nagyszabású produkcióban, és látni, hogy milyen olajozottan tud együttműködni a gyermekszínkör és az ifjúsági stúdió – mesélte büszkén a felnőtt Szimbát megszemélyesítő Szacskó Levente. – Mikor megkaptam a felkérést erre a szerepre, nagyon megörültem, hogy egy személyiségemhez hasonló karaktert kell nyújtanom a színpadon, ám az első próbák folyamán kiderült, hogy közel sem lesz ilyen könnyű dolgom. Mivel Szimba kettős szerep, így a kis Szimbát játszó Szöllősi Szabolcs alakját kellett tovább építenem. Ez komoly csapatmunkát és együttműködést igényelt a részünkről. A próbafolyamatok során az összes karakterre hasonló munka várt. Legnagyobb hatást Zordon karaktere gyakorolta rám a darab során, még akkor is, mikor nem voltunk egyszerre színen.
– Levivel a Reflektor c. előadásban már a próbafolyamatok alatt megtaláltuk a közös hangot. Ennek köszönhetően Az új király első próbájától kezdve élvezzük a közös munkát. Úgy gondolom, Levi nevében is bátran kijelenthetem, hogy a két darab próbái alatt annyira sikerült összekovácsolódnunk, hogy most ismét nehézségek nélkül alakíthatunk szerelmespárt Szimba, és Nala személyében – fejtette ki a felnőtt Nalát alakító Fekete Fanni.
Fű Péter a tragikus sorsú Mufasát keltette életre, aki az egyik legkönnyfakasztóbb jelenettel ajándékozta meg az abonyi közönséget.
– Mivel kortársaim közül már többen is apukák, játék közben arra gondoltam, hogy akár az én gyerekem is lehetne Szabi (fiatal Szimba). Próbáltam átérezni, milyen, amikor egy apa egyszerre aggódik és mindent megtesz a fiáért.
Fajka Zsanett Rafikit alakította. A feladatát nagyon komolyan vette.
– A felkeszülést azzal kezdtem, hogy megnéztem és felelevenítettem a mesét és az élőszereplős filmet. Sok ötletet merítettem a karakter megismerése kapcsán broadway-es videókból, interjúkból, cikkekből. Tanulmányoztam az afrikai kultúrának ezen részét, varázslók, sámánok világát, szellemvilágot, mágiát stb. Fontos volt az is, hogy értsem miről éneklek, kántálok, így igyekeztem lefordítani zulu nyelvről az adott szövegeket. Rafiki elég nehéz karakter, hiszen egy részről egy vicces, jóságos, és örökmozgó majom, másrészről hatalmas bölcsesség, tudás és tapasztalat birtokában van. Ő a kapcsolat a való világ és a szellemvilág között. Úgy vélem és tapasztaltam magamon is, hogy egy állat karakterével sokkal nehezebb azonosulni, mint korábban az emberi szereplőkkel. Ezért hosszabb időbe telt a saját Rafikimet megtalálni, de úgy érzem, végül sikerült.
További szerepekben Szöllősi Szabolcs (fiatal Szimba), Fajka Léda Zsófia (fiatal Nala), Jandácsik Pál (Zordon), Nyúli Vivien (Timon), Balogh Tamás Zsolt (Pumba), Kali Endre Attila (Zazu), Jandácsik Violetta (Sarabi), Agócs Boglárka, Jandácsik Dominik, Csizmadia Réka, Kovács Panna (hiénák) voltak láthatók. A tánckar tagjai: Varga Cintia, Kássa Kinga, Rimóczi Zora, Retkes Lili, Csizmadia Fanni, Angyal Noémi, Csaba Vivien, Brumár Noémi, Bennet Pettker, Flammer Tekla, Kormos Kata, Drávay Zorka, Fekete Fanni, Vámos Bettina, Enyedi Dorina, Németh Eszter Stefánia, Vikartóczki Emese, Tóth András, Légrádi Lili, Mocsári Alexandra.
Az új királyt nem csupán az abonyi amatőr színjátszás egyik legnagyobb vállalásának tekintjük, hanem a civil összefogás kimagasló példájának is. Egy csapásra meghódította a közönség szívét, hiszen a darab valamennyi percéből sugárzott a határtalan szeretet és odaadás.
Az egyik legnagyobb elismerést egy olyan nézőtől kapta, aki látta a broadwayes verziót is: „Szuper volt a dramaturgia, a díszletek, a jelmezek, a koreográfiák, a tánckar, a mozgások, a terek, az egész teljesen elvarázsolt. Az első tíz percet gyakorlatilag ugyanazzal a tátott szájjal néztem végig, mint a Broadwayn, mint egy kisgyerek.”
Ez a varázslat valamennyi nézőt megérintett, köztük Pető Zsolt polgármestert is, aki közösségi oldalán is megosztotta gratulációját: „Öröm volt látni a fiatalok odaadó előadását, ami magával ragadta a közönséget és hol könnyet, hol mosolyt csalt az arcokra. Büszke vagyok a város ifjú színészeire, táncosaira és minden segítőjükre!”
A darabot Abony Város Önkormányzata, az Abonyi Lajos Művelődési Ház, Könyvtár és Múzeumi Kiállítóhely, a Ferrobau-Abony Bt., a Dávid Textil és a Paulo Kft. támogatta.
Jandácsik Pál